mandag den 5. marts 2012

Grammatik

Det her er så mit første indlæg som blogger.
Hurra for medieholdet!!!

Jeg vil gerne starte med at sige velkommen til alle interesserede læsere!!!

Torsdag står på opdatering i grammatik på folkeskoleniveau.
- navneord, udsagnsord, tillægsord, kommaregler osv.

Puha, det er lang tid siden, at jeg sidst har skulle beskæftige mig med dansk grammatik. For de fleste falder det let at skrive en dansk tekst. Vi tænker ikke videre over, hvor vi sætter kommaet, om sætningen er en hel- eller ledsætning. Der hvor vi, eller i hvert fald jeg får problemer, er når jeg skal til at forklare, hvorfor kommaet skal stå hvor det står.

Så dagens opgave består i at finde sit fokusområde, og for at være på den sikre side må jeg nok hellere tage lidt af hvert. Grundlæggende grammatik, ordklasser, komma og nutids-r.

Efter to "grammatikkurser" kan jeg konkludere, at jeg allerede havde en basisviden inden for grammatik. Meget af det grammatik, som jeg havde sat på som fokusområde, kunne jeg allerede lidt i forvejen. Men dette betyder bestemt ikke, at jeg ikke er blevet klogere!!! Ikke nok med, at jeg selv forstår grammatikken (komma, nutids-r og ordklasser), så kan jeg rent faktisk også forklarer den. Jeg gav da lige min veninde et lynkursus i hel- og ledsætninger, og hun forstod det rent faktisk, hun spurgte oven i købet efter mere!!! Ros til mig.      

Efter disse "kurser" skal vi i grupper lave et undervisnings forløb omkring vores fokusområde. Vores fokusområde er grammatik all around (udsagnsled, grundled, hel- og ledsætning. nutids-r, synes og syntes og læringsstile). Det bliver interessant at se, hvordan vi får kringlet den.

Til trods for mine nye kompetencer inden for grammatik, kan jeg alligevel godt mærke, at det stadig lægger i fingrene. Jeg analysere stadig ikke teksterne, som jeg skriver dem, men skriver dem bare som jeg altid har gjort. Dette må helt sikkert være mit næste og personlige fokusområde.

Dette var så mit første indlæg som blogger. Jeg håber, at nogle af jer får bare en lille smule ud af det. Jeg har i hvert fald fået rigtig meget ud af bare dette første indlæg.

1 kommentar:

  1. Hey! Det er en virkelig velskrevet tekst! Med velkomst og en intenderet læser. Godt arbejde og gode refleksioner.
    Jeg synes det er rigtig godt at du allerede har opdaget at du kunne mere end du huskede, sådan er det for de fleste! Desuden synes jeg det er ret godt at du allerede har endnu et fokuspunkt i sigte!

    SvarSlet