søndag den 18. marts 2012

Undervisningsmateriale


Så får I lige endnu et indlæg.

Vi blev stillet opgaven at vurdere et undervisningmateriale på mellemtrinet. Det vi valgte i gruppen var "læs med". Vi skulle vurdere grundbogen og tekstbogen. Tekstbogen vurderede jeg som et rigtig godt undervisningmateriale. Bogen er delt ind i 3 niveauer, alt efter hvilket niveau man læser på. Forskellen på teksterne er ikke ret store, men det gør helt sikkert en forskel hos eleverne. Alle tekster er skrevet 3 gange, men som skrevet før, på 3 niveauer. Forskellen på teksterne er valgene af ord. Alle tekster omhandler det samme, men for de svage læsere står det hele på en lidt mere forklarende måde, hvor man som stærk læser ikke har brug for så meget forklaring. Denne undervisningsdifferentiering kan fungere godt i en klasse. Samtidig gør det også arbejde med teksten meget nemt. Alle elever har læst det sammen og kan derfor være lige meget med i arbejde med teksten.
Grundbogen syntes jeg derimod ikke fungerede så godt. Der stod rigtig meget på siderne og det hele var meget forvirrende. Jeg ville derfor ikke udlevere grundbogen til mine elever, men derimod selv plukke, det jeg finder brugbart ud, og så udarbejde et undervisningsforløb ud fra dette. Jeg ville nok bruge en del af de opgaver, der er i bogen, men også selv finde nogle opgaver jeg finder relevante for emnet.

Vi skulle også vurdere digitale undervisningsmaterialer. Vi fik 2 computerspil som handlede om henholdsvis krydsord og historiefortælling. Begge disse "spil" er tiltænkt mellemtrinet.

Spillet omkring krydsord vurderede jeg som et rigtig ringe undervisningsmateriale. Spillet var i sig selv en meget god ide, men niveauet stemte overhoved ikke overens med niveauet på mellemtrinet. Spillet gik ud på, at der blev stillet et spørgsmål eller en lille gåde og så skulle man ellers finde det manglende ord i spørgsmålet eller gåden. For det første var det nogle utrolig dårligt formulerede sætninger og for det andet var de ord der manglede, ord børn på mellemtrinet aldrig ville bruge. Ikke engang jeg ville bruge de ord, gironummer, anløbshavn og li.

Det andet spil handlede om at skabe sin egen historie i form af billeder og talebobler. Spillet i sig selv virker som et godt undervisningmateriale. Det der mangler er noget vejledning på selve layoutet. Der står desværre ikke rigtig noget, og det er derfor svært at komme igang med spillet. Der er dog en vejledning med til spillet, denne er bare meget lang og uoverskuelig, men hvis man som lærer sætter sig godt ind i den, ville man sagtens kunne formidle det videre på en mere enkelt måde til eleverne. Så i bund og grund kunne dette være et godt alternativ til den ellers normale og til tider kedelige stil.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar