søndag den 18. marts 2012

Vejledning af elevtekster

Så blev det tid igen.

Efter vores grammatikforløb stod den på vejledning af elevtekster. Vi skulle sætte os i vores studiegrupper, og herefter vælge en elevtekst, som vi skulle have haft med tilbage fra praktikperioden. Vi skulle snakke om hvordan vi ville melde tilbage på disse elevtekster.
Vi i gruppen valgte en tekst, som Michael havde taget med tilbage. Teksten er skrevet af Christian som går i 5. klasse. Opgaven Christian var blevet stillet lød; videre digt på en historie (læst op af læren) og brug din fantasi, men hold øje med, at du stadig bliver inden for den allerede skrevet historie.

Når jeg skal vejlede Christian i forhold til hans historie, vil jeg lægge vægt på, at han opfylder opgavens formål. Han bruger sin fantasi uden at komme for langt væk fra den historie, der skulle skrives ud fra.
 Men selvom Christian bruger sin fantasi, og dermed opfylder de krav/mål han er blevet stillet, er teksten til tider uforståelig og der er en del stavefejl. Grunden til at teksten er uforståelig skyldes nok tekstens opstilling. Han springer i afsnittene "da de kom til det næste hus blev de mund
lam de så længe på huset". Han skiller sammensatte ord og laver afsnit, hvor der slet ikke skulle være nogle. Samtidig har Christian problemer med tegnsætning, hvilket også gør teksten svær at læse. Alle disse ting ville jeg som lærer ikke lægge vægt på i min tilbagemelding af teksten.
Når jeg som lærer har stillet en opgave der omhandler brugen af fantasi, er det også mit job at tilbagemelde på hvorvidt dette krav er opfyldt. Jeg kan derefter vælge at få Christian til at læse sin tekst højt for mig, for at få han til at se, hvor svært det er at læse, når der ingen tegnsætning er. Jeg kan også vælge at give endnu en opgave, hvor fokus er at sætte punktum og komma. Dette kræver selvfølgelig et oplæg omkring dette inden opgaven skrives.
En af de ting der skal tages hensyn til, når man læser Christians tekst er tiden. Han havde 45 min. til at skrive denne tekst og var derfor i tidspres, dette kan også spille ind i forhold til teksten. Det man så som lærer skal se på, er Christians tidligere tekster. Skriver han sådan normalt, eller skyldes det kun den korte tid?

I bund og grund handler det om, som lærer, selv at holde fokus på den stillede opgave. Har man ikke valgt at sætte fokus på tegnsætning i opgaveformulering, så skal man heller ikke begynde at kommentere på det i den opgave, men derimod tage den efter, i form af nye opgaver og undervisningsforløb, der omhandler elevernes problemområder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar